سوره
روم آیه ۳۹ (( وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ رِباً لِیَرْبُوَا فی أَمْوالِ
النَّاسِ فَلا یَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ زَکاةٍ
تُریدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُون )) و آنچه می
دهید از ربا تا اینکه بیفزاید در مالهای مردم ، بدانید که زیاد نمیشود آن
مال نزد خدا و برکت در آن مال نیابد و آنچه میدهید از زکات که میخواهید
ثواب خدا و رضای او را آنگروه زیاد کننده اند مال خود را.
سوره
بقره آیه ۲۷۷ (( إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ
وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّکَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ
رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ )) البته کسانی
که ایمان آوردند و کارهای خوب کردند و بپا داشتند نماز را و دادند زکات را
از برای آنهاست اجر آنها در نزد پروردگار خود و نه ترسی در قیامت بر آنهاست
و نه ایشان اندوهناک شوند.
سوره
بقره آیه ۲ (( وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ وَارْکَعُواْ
مَعَ الرَّاکِعِینَ )) و برپا بدارید نماز را و بدهید زکات را و رکوع کنید
با رکوع کنندگان.
سوره
بقره آیه ۸۳ (( وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لاَ
تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَذِی الْقُرْبَى
وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَأَقِیمُواْ
الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلاً
مِّنکُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ )) و یاد آورید هنگامی که عهد گرفتیم ما از
شما بنی اسرائیل که عبادت مکنید مگر خدا را و احسان کنید به پدر و مادر و
خویشان نزدیک خود و یتیم ها و فقیرها و به زبان خوش با مردم تکلم کنید و
نماز کنید و زکات بدهید.بعد رو گردانیدید از این عهد مگر کمی از شما یهودی
ها و شما از برگشتگان از پیمان و عهد شکنان شدید.
سوره بقره آیه ۱۱۰ (( وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ وَمَا
تُقَدِّمُواْ لأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللّهِ إِنَّ
اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ )) و برپا دارید نماز را و بدهید زکات را
و آنچه پیش میفرستید از برای خدا از خیر و نیکی می یابید آنرا نزد خدا
البته خدا به هرچه میکنید بینا است.
سوره
بقره آیه ۱۷۷ (( لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ
الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ
وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِکَةِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَى
الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینَ
وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّآئِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ
وَآتَى الزَّکَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ
وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَئِکَ
الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ )) خوبی شما به این
نیست که بگردانید روهای خودتان را در عبادت به مشرق و مغرب ( همچنانکه یهود
و نصاری چنین میکردند ) ولیکن خوب و رستگار کسی است که ایمان آورد به خدا و
به روز قیامت و ملائکه و قرآن و تمام پیغمبران و بدهد مال خود را در راه
دوستی خدا به خویشان خود و یتیمها و فقیرها و تهی دستان در غربت و سوال
کنندگان و در راه آزاد کردن بندگان بدهد و نماز گذارد و زکات دهد و وفا
کنند به عهد خود اگر عهدی کرده باشند و صبر کنند در تنگ دستی و در بیماری و
در وقت جنگ با کفار ، اینها که دارای این اوصافند که ذکر شد اینها
راستگویند در ایمان و پرهیزکارند از عصیان.
امام
صادق(ع) فرمود: هنگامی که آیه زکات در ماه رمضان نازل شد که : از اموال
آنان صدقه بگیر تا آنان را پاکیزه و تزکیه نمایی، پیامبر خدا (ص) دستور داد
که سخنگویش در بین مردم اعلام کند که: خدای متعال زکات را بر شما واجب کرد
همانگونه که نماز را بر شما واجب کرد.وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۳
امام باقر(ع) فرمود: اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، زکات، روزه، حج، و ولایت اهل بیت (ع). بحارالانوار جلد ۶۸ صفحه ۳۳۲
امام
علی(ع): شما را به زکات وصیت و سفارش میکنم، از پیامبر شما که درود خدا
بر او و خاندانش باد شنیدم که میفرمود: زکات پل اسلام است، پس کسی که زکات
بپردازد از پل میگذرد، و کسی که آن را نگهدارد به پایین سقوط خواهد کرد، و
پرداخت زکات خشم پروردگار را فرو مینشاند. بحارالانوار جلد ۷۷ صفحه ۴۰۷
راوی
گوید: از حضرت علی(ع) شنیدم که میفرمود: ستونها و پایههای اسلام سه تاست
که هیچ یک از آنها بدون دوتای دیگر سودی ندارد، آنها عبارتند از: نماز،
زکات و ولایت.بحارالانوار جلد ۶۸ صفحه ۳۸۶
امام
رضا(ع) فرمود: خداوند به سه کار همراه سه کار دیگر فرمان داده است: ۱-
فرمان به نماز و زکات داده است. پس کسی که نماز بجا بیاورد ولی زکات را
نپردازد، نمازش از او پذیرفته نمیشود. ۲- فرمان به سپاسگذاری از خود و پدر
و مادر داده. پس کسی که از پدر و مادرش قدردانی نکند، شکر خدا را هم بجا
نیاورده است. ۳- فرمان به تقوای الهی و صله رحم داده است. پس کسی که صله
رحم انجام ندهد، تقوای الهی را مراعات نکرده است.وسائلالشیعه جلد صفحه ۱۳
امام
باقر(ع) فرمود: رسول خدا(ص) در مسجد بود که فرمود: فلانی بلند شو، فلانی
بلند شو، فلانی بلند شو… تا اینکه پنج نفر را بیرون کرد و فرمود: از مسجد
ما خارج شوید و شما که زکات نمیپردازید در مسجد ما نماز
نخوانید.وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۱۰
رسول
خدا(ص) فرمود: اگر خدا خوبی بندهای را بخواهد، فرشتهای از خزانهداران
بهشت میفرستد تا سینه او را مسح کند و قلب او را برای پرداخت زکات
سخاوتمند سازد. وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۱۰
امام
صادق(ع) فرمود: محبوبترین مردم پیش خدا سخاوتمندترین آنهاست، و
سخاوتمندترین فرد کسی است که زکات مالش را بپردازد و در مورد واجب مالی خود
نسبت به مومنان بخل نورزد. وسائلالشیعه جلد صفحه ۵
رفاعه
گوید که از امام صادق(ع) شنیدم که میفرمود: خداوند بر این امت چیزی
دشوارتر از زکات واجب نکرده است، در زکات است که خیلی از آنان به هلاکت می
رسند.وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۱۵
رسول
اکرم(ص) فرمود: امت من تا وقتی که خیانت نکنند و امانتها را رد کنند و
زکات را بپردازند، در خیر و سعادت خواهند بود، ولی هر گاه چنین نکنند به
قحطی دچار خواهند شد. وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۱۳
رسول خدا(ص) فرمود: بیماران خود را با صدقه مداوا کنید و اموالتان را هم با پرداخت زکات حفظ و بیمه کنید.وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۶
رسول اکرم(ص) فرمود: زکات، گناهان را از بین میبرد. بحارالانوار جلد صفحه ۳۳۲
امام باقر(ع) فرمود: ای جابر … زکات روزی انسان را زیاد می کند. بحار الانوار جلد ۷۸ صفحه ۱۸۳
امام موسی بن جعفر(ع) فرمود: زکات قرار داده شده، تا خوراک نیازمندان و مایه افزایش ثروت آنان باشد. وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۴
حضرت
فاطمه زهرا(س) فرمود: خداوند ایمان را مایه پاکیزگی شما از شرک قرار داد و
نماز را مایه دورشدن شما از تکبر قرار داد و زکات را بخاطر پاکیزگی جان و
روان و افزایش روزی واجب کرد. الاحتجاج صفحه ۹۹
امام
صادق(ع) فرمود: با پرداخت زکات از ثروت کسی کم نشده، همانطور که با
خودداری از پرداخت آن ثروت کسی زیاد نشده است. وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۱۲
امام صادق(ع) فرمود: کسی که به اندازه یک قیراط از زکات واجب را نپردازد ، به دین یهود یا نصاری مرده. وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۱۸
امام
صادق(ع) فرمود: کسی که به وزن یک قیراط از زکات واجب را نپردازد مومن و
مسلمان نیست و مصداق فرموده خداست (که بنده بعد از مرگ می گوید:) خدایا مرا
برگردان تا بعدها کار شایسته انجام دهم. وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۱۸
امام
علی(ع) فرمود: مقصود از ماعون (در قرآن) زکات واجب است، بازدارنده زکات
همانند رباخوار است، کسی که زکات مالش را نپردازد مسلمان نیست.بحارالانوار
جلد ۹۶ صفحه ۲۹
ابوبصیر
گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که میفرمود: کسی که از پرداخت زکات خودداری
کند هنگام مرگ تقاضای برگشت به دنیا خواهد کرد و او مصداق فرموده خداست که :
خدایا مرا به دنیا برگردان شاید بعدها کار شایسته انجام دهم. (یعنی زکات
بپردازم). وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۱۴
رسول اکرم(ص) فرمود: هنگامی که از پرداخت زکات خودداری شود، زمین برکاتش را باز خواهد داشت. وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۱۴
امام صادق(ع) فرمود: هنگامی که زکات پرداخت نشود فقر و نیاز بروز خواهد کرد. اصول کافی جلد ۱ صفحه ۴۴۸
امام
صادق(ع): فرمود: خداوند بواسطه نمازگزاران شیعه بلا را از شیعیانی که نماز
نمیخوانند دفع میکند، و اگر همه نماز را ترک کنند هلاک خواهند شد. و
خداوند بخاطر زکات پردازان شیعه بلا را از کسانی که زکات نمیدهند دفع
میکند و اگر همه زکات را ترک کنند نابود خواهند شد.اصول کافی جلد ۲ صفحه
451
رسول
خدا(ص) فرمود: نماز هشت گروه پذیرفته نمیشود، یکی از آنان کسانیاند که
از پرداخت زکات خودداری میکنند.وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۱۶
امام
صادق (ع) فرمود: وقتی که قائم آل محمد(عج) قیام کند مانعالزکات (کسی که
اهل پرداخت زکات نیست) را گرفته گردنش را میزند.وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه
۲۰
امام
باقر(ع) فرمود: بندهای که از پرداخت مقداری از زکات واجب خودداری کند
خداوند روز قیامت آن مال را بصورت اژدهایی از آتش قرار میدهد که در گردن
آن شخص پیچیده و گوشت او را میدرد، تا اینکه از حسابرسی آزاد گردد و آن
فرموده پروردگار (در قرآن) است که فرمود: آنچه را بخل ورزیدند، روز قیامت
طوق گردنشان خواهد شد. (یعنی آنچه از زکات ندادند.)وسائلالشیعه جلد ۶
صفحه 11
امام
صادق(ع) فرمود: زکات قرار داده شده تا آزمایش ثروتمندان و کمک به فقرا
باشد، اگر مردم زکات اموال خود را بپردازند هیچ مسلمان نیازمندی باقی
نمیماند و با آنچه که خدا واجب کرده بینیاز میگردد و مردم فقیر و محتاج و
نیازمند و گرسنه و برهنه نمیشوند مگر بواسطه گناهان ثروتمندان. شایسته
است که خداوند رحمت خود را از کسانی که حق خدا را در ثروت خود ادا نکنند
باز دارد. وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۴
کسی
که زکات واجب مالش را بپردازد و برای گرفتاریهای بستگان خود خرج کند بخیل
نیست. همانا بخیل حقیقی کسی است که زکات واجب مالی خود را نپردازد و در راه
رفع مشکلات بستگان خویش خرج نکند در حالی که در موارد دیگر افراط و اسراف
میکند.وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۲۱
امام
صادق(ع) فرمود: دزدان سه نوعاند: مانعین زکات، کسانی که مهریه زنان را
حلال میشمارند (و نمیدهند)، و کسی که قرض میکند ولی قصد پرداخت ندارد.
میزان الحکمه جلد ۴ صفحه ۲۲۱
امام
صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) بر نه چیز زکات قرار داد: گندم، جو، خرما،
کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو، و گوسفند و غیر از اینها را بخشید.
وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۳۴
سماعه
گوید: از امام صادق(ع) سؤال کردم چه کسی شایسته است که زکات بگیرد؟ امام
صادق(ع) فرمود: به خدا قسم، زکات برای آنان است که در کتاب او (قرآن)
نامشان بیان شده است: فقرا، بیچارگان، جمعآورندگان آن، کسانی که با گرفتن
زکات قلبهایشان نسبت به اسلام نرم میشود، در (آزادی) بندگان، بدهکاران،
راه خدا و کسی که در راه مانده است. اینها تکلیف واجب از سوی پروردگار است.
بحارالانوار جلد ۹۶ صفحه ۵۶
یونس
بن یعقوب میگوید: به امام صادق(ع) گفتم: به خانواده مسلمانان از زکات
میپردازم برای آنان از زکات لباس و غذا میخرم و چنین میپندارم که این
برای آنان خیر و مصلحت است. امام صادق(ع) فرمود: مانعی ندارد. بحارالانوار
جلد ۹۶ صفحه ۶۰
رسول
اکرم(ص) فرمود: صدقه (زکات) برای ثروتمند و کسی که عاقل و تندرست است و
کسی که شغل و حرفهای دارد حلال نیست. گفتم: معنای این حرف چیست؟ فرمود :
روا نیست که صدقه و زکات بگیرد در حالی که میتواند از آن استفاده نکند.
بحارالانوار جلد ۹۶ صفحه ۶۶
امام
صادق(ع) فرمود: به پنج گروه زکات پرداخت نمیشود: فرزند، پدر و مادر، همسر
و بنده (کنیز و غلام) چون انسان مجبور است به آنان نفقه بدهد. (چون آنان
واجبالنفقهاند). بحارالانوار جلد ۹۶ صفحه ۶۴
امام
صادق(ع) فرمود: زکات فطره بر هر مسلمانی واجب است، کسی که آنرا نپردازد
بیم آن میرود که فوت شود. پرسیدند فوت چیست؟ فرمود: مرگ.بحارالانوار جلد
۹۶ صفحه ۱۰۹
امام
هفتم به نقل از اجدادش نقل کرده که رسول خدا(ص) فرمود: کسی که زکات فطره
را بپردازد، خداوند کمبود زکات واجب او را تکمیل میکند. بحارالانوار جلد
۹۶ صفحه ۱۰۵
امام
صادق(ع) در فرموده خداوند از قول عیسی «و مرا به نماز و زکات سفارش کرد»
فرمود: منظور زکات فطره است چون همه مردم ثروت ندارند (تا زکات سال بر آنان
واجب شود) و اما زکات فطره بر فقیر و ثروتمند و کوچک و بزرگ واجب
است.بحارالانوار جلد ۹۶ صفحه ۱۰۴
امام
صادق(ع) فرمود: تکمیل روزه به پرداخت زکات فطره است، همانطور که صلوات و
درود بر پیامبر (در تشهد) تکمیل نماز است، زیرا کسی که روزه بگیرد ولی
عمداً زکات را نپردازد روزهای برای او نیست. (یعنی روزهاش پذیرفته
نمیشود). وسائلالشیعه جلد ۶ صفحه ۲۲۱
امام
صادق(ع) فرمود: به هر یک از اعضای تو زکاتی واجب برای خدا در عهده توست،
بلکه بر هر مویی بلکه بر هر نگاهی (زکاتی بر عهده داری) زکات چشم نگاه با
عبرت و چشمپوشی از شهادت و امثال آن است، و زکات گوش، گوشکردن به علم و
حکمت و قرآن است. بحارالانوار جلد ۹۶ صفحه ۷
حضرت محمد (ص) : فرمود هر گاه مردمان پیمان شکنند ، دشمن بر آنان چیره
گردد، و هیچ قومى ستم نکردند مگر اینکه کشتار در میان آنان زیاد شد، و منع
نکردند گروهى زکاة را مگر اینکه آسمان بارانش را از ایشان دریغ داشت، و هر
قومى که در میانشان زنا شیوع داشت مرگ ناگهانى در آن جمعیت فراوان بود، هر
قومى که کم فروشى کردند گرفتار قحط سالى شدند. ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه
۱۷۵