close
تبلیغات در اینترنت
احادیث از ائمه اطهار (ع) درباره بهداشت و سلامت

وبسایت کلبه سبز

احادیث از ائمه اطهار (ع) درباره بهداشت و سلامت
تبليغات تبليغات

احادیث از ائمه اطهار (ع) درباره بهداشت و سلامت




حضرت رضا (ع) : هیچ دوایی نیست مگر آنکه مرضی را تهییج میکند و عارضه ای را به وجود می آورد ؛ بهترین و مطمئن ترین راه علاج ، استفاده از مواد متنوع غذائیست که خالق جهان در دامن طبیعت برای بشر مهیا فرموده است.

الحدیث جلد ۱ صفحه ۳۳۱

حضرت موسی بن جعفر (ع) فرموده : پرهیز سر سلسله داروها است و معده لانه بیماریها.

الحدیث جلد ۱ صفحه ۳۳۱

  مولا علی (ع) : کمتر خوردن مانع بسیاری از بیماریهای جسم می شود .

الحدیث جلد ۲ صفحه ۲۴۰

از نصایح مولا علی (ع) به کمیل :

ای کمیل : وقتی غذا می خوری نام خدا را ذکر کن که با اسم او هیچ مرضی زیان نمی رساند و در نام او شفای هر رنجی است.

نصایح صفحه ۳۹۱

ای کمیل : وقتی غذایت را به پایان بردی خدا را بر آنچه روزی تو فرموده سپاس و ستایش گو و در این کار صدای خویش را بلند کن تا ( مردمان ) غیر تو نیز حمد خدا کنند و به جهت آن اجر و پاداش تو بزرگ میشود.

نصایح صفحه ۳۹۲

ای کمیل : معده ات را از غذا سنگین مکن و در آن برای آب جائی و برای هوا راه آمد و شدی باقی بگذار و از طعام دست باز ندار جز آنکه هنوز اشتهای آنرا داشته باشی اگر چنین کنی آن غذا بر تو گوارا خواهد بود که سلامتی بدن از کم خوردن و کم آشامیدن است.

مولا علی (ع) : هرکس وقتی عطسه کرد بعد از آن بگوید : (( الحمدلله رب العالمین علی کل حال ))  درد گوش و دندان نبیند.

اصول کافی جلد ۴ صفحه ۴۷۵

حضرت علی (ع) : هرکه هوای زندگی جاوید دارد (با این که امکان ندارد . یعنی اگر این کار ها را که مولا علی ع فرموده اند انجام دهیم سلامتی و طول عمر بدنمان را تضمین کردیم وگرنه منظور جاوید شدن و نمردن نیست) صبح زود غذا بخورد لباس سبک بپوشد و با زنان کمتر بیامیزد.

کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع)

امام صادق (ع) از پدرش از اجداد خود از حضرت علی (ع) روایت نمود : که پیامبر خدا (ص) فرمود : در غذا وقتی چهارچیز فراهم آمد ، کمبودی ندارد : ۱٫هرگاه از حلال تهیه شده باشد ، ۲٫دستهای زیادی برای خوردن آن دراز شود ،۳٫در ابتدای غذا خوردن نام خدا برده شود ، ۴٫در پایان غذا از خدا سپاسگذاری شود.

معانی الاخبار جلد ۲ صفحه ۳۷۵

حضرت محمد (ص) : دل را با زیادی خوردنی و نوشیدنی نمیرانید زیرا دلها مانند کشت و زرع است که چون آب زیاد باشد زرع را فاسد میکند.

جامع الاخبار صفحه ۲۱۴  { اندرون از طعام خالی دار     تا در آن نور معرفت بینی }

حضرت محمد (ص) : ( غذا را ) با نمک شروع کن و به نمک نیز ختم کن زیرا که در آن برای هفتاد دو درد شفاء است.

بحارالانوار جلد ۷۷ صفحه ۵۸

حضرت محمد (ص) : ناشتا خرما بخورید که کرمهای شکم را میکشد.

صحیفة الرضا حدیث ۴۹ و ۵۸

حضرت محمد (ص) : انگور را دانه دانه بخورید که این گونه خوردن گواراتر و لذیذتر است.

صحیفة الرضا حدیث ۴۹ و ۵۸

حضرت محمد (ص) : انار بخورید که دانه ای نیست از آن در معده بیفتد مگر اینکه قلب را روشن کرده و تا چهل روز شیطان را دور میکند.

سفینة البحار جلد ۱ صفحه ۵۳۵

حضرت محمد (ص) : چون غذا طبخ کنید کدو بیشتر بپزید زیرا که آن دل غمگین را مسرور کند.  عیون اخبار الرضا باب سی ام

حضرت محمد (ص) : بر شما باد مویز خوردن زیرا که صفراء را برطرف میکند و بلغم را می برد و عصب را محکم نماید و کند ذهنی را زائل سازد و خُلق را نیکو نماید و دهان را خوشبو و پاک نموده و اندوه را میبرد.

روضة الواعظین صفحه ۳۱۰

حضرت محمد (ص) : هرکه خوراکش کم باشد بدنش سالم ماند و هرکه خوراکش زیاد باشد بدنش رنجور و دلش سخت گردد.

مجموعه ورام جلد ۲ صفحه ۲۲۹

حضرت محمد (ص) : خدای تعالی برکت را در عسل قرار داده و در آن شفائی است از دردها و هفتاد پیغمبر آنرا با برکت دانسته اند.  صحیفة الرضا حدیث ۲۰۷

حضرت محمد (ص) : سیر بخورید و با آن مداوا کنید زیرا که در آن شفای هفتاد درد است.

سفینة البحار جلد ۱ صفحه ۱۳۹

حضرت محمد (ص) : وضو پیش از طعام فقر را میبرد و پس از آن اندوه را برطرف کند و چشم را زیبا ( باز ) می نماید.

اثنی عشریه صفحه ۱۰

 

مناظره امام صادق (ع) با طبیب هندى‏

محمد بن ابراهیم طالقانى از حسن بن على عدوى از عباد بن صهیب از پدرش از جدش از ربیع همنشین منصور نقل مى‏ کند که او گفت: روزى امام صادق علیه السّلام در مجلس منصور حاضر شد و نزد او مردى از هند بود که کتابهاى طبى را براى او مى ‏خواند امام صادق علیه السّلام ساکت نشسته بود و گوش مى ‏داد. وقتى مرد هندى فارغ شد، به او گفت: آیا از آنچه نزد من است، چیزى را مى ‏خواهى؟ امام فرمود: نه، چون آنچه نزد من است بهتر از آن است که نزد توست. گفت: آن چیست؟ فرمود: من گرمى را با سردى و سردى را با گرمى و تر را با خشک و خشک را با تر مداوا مى ‏کنم و کار را به خدا وامى ‏گذارم و آنچه را که از پیامبر اسلام صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم وارد شده به کار مى ‏بندم که فرمود:

«بدان که معده خانه درد است و پرهیز رأس هر دوایى است و به بدن خود آنچه را که عادت کرده بده».

مرد هندى گفت: آیا طب غیر از این‏ است؟

امام فرمود: آیا گمان مى ‏کنى که من از کتب طب آموخته ‏ام؟

گفت: آرى حضرت فرمود: نه، به خدا قسم من غیر از خدا از کسى یاد نگرفته ‏ام اکنون بگو که من به طب آگاه ترم یا تو؟

هندى گفت: من.

امام فرمود: از تو مى ‏پرسم به من جواب بده. گفت بپرس.

امام فرمود: اى مرد هندى به من بگو چرا سر انسان داراى استخوانهاى متعددى است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: بگو چرا موى سر در قسمت بالا قرار گرفته؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا پیشانى از مو خالى است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا پیشانى داراى خطوط است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا ابروها بالاى چشمها قرار گرفته؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا چشمان به شکل لوزى است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا بینى در وسط دو چشم قرار گرفته است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا بینى در وسط دو چشم قرار گرفته است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا سوراخهاى بینى رو به پایین است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا لب و شارب بالاى دهان قرار گرفت؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا دندانهاى کرسى پهن و دندان نیش تیز است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا مردها ریش دارند؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا دو کف دست از مو خالى است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا ناخن و مو احساس ندارند؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا قلب مانند صنوبر است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا ریه ‏ها دو قطعه ‏اند و حرکت آنها در محل خود انجام مى ‏گیرد؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا کبد به شکل برآمده است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا کلیه به شکل لوبیا است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا خمیدگى زانو به پشت است؟

گفت: نمى ‏دانم.

امام فرمود: چرا کف پا از داخل منحنى است؟

گفت: نمى ‏دانم.

امام فرمود: ولى من می ‏دانم.

هندى گفت: پس پاسخ بده.

امام فرمود:

اینکه استخوانهاى سر متعدد است، براى آن است که اگر یک چیز تو خالى استخوان یک تکه داشت زود درد می ‏کرد و اگر با استخوانهاى متعدد و با مفصلها باشد سردرد از آن دور می ‏شود.

اینکه مو در بالاى سر است، براى آن است که روغنها به مغز برسد و از اطراف آن بخار خارج شود و گرما و سرما را از آن دور کند.

اینکه پیشانى از مو خالى است، براى آن است که آنجا محل ورود نور به چشمهاست.

اینکه در پیشانى خطهایى وجود دارد، براى آن است که عرقى که از سر به طرف چشم می ‏آید، در آنجا بماند، به اندازه‏اى که انسان آن را از خود دفع کند. مانند نهرها که آبها را در خود می ‏گیرند.

و اینکه ابروها را بالاى چشمها قرار داده براى آن است که نور را به اندازه لازم بفرستد. اى هندى آیا نمی ‏بینى که وقتى نور شدید باشد، انسان دستش را بر چشمش می ‏گذارد تا نور به اندازه کافى بتابد؟

و اینکه بینى را وسط دو چشم قرار داد براى آن است که نور را به‏ دو قسمت مساوى براى دو چشم تقسیم کند.

و اینکه چشم به شکل لوزى است، براى آن است که دوا را با میل به آن بکنند تا دردش زایل شود و اگر مربع یا دایره‏اى بود، میل در آن جریان نمی ‏یافت و دوا به آن نمی ‏رسید و درد آن زایل نمی شد.

و اینکه سوراخ بینى را به طرف پایین قرار داده، براى آن است که دردهایى که از بالا می ‏ریزد به پایین بریزد و در مقابل، بوها از آن بالا رود و اگر رو به بالا بود دردها از آن پایین نمی ‏آمد و بوها بالا نمی ‏رفت.

و اینکه لب و شارب را بالاى دهان قرار داده، براى آن است که آنچه از دماغ می ‏ریزد به دهان نریزد تا انسان از غذا و آب متنفر نباشد.

و اینکه براى مردان ریش قرار داده، براى آن است که از اینکه صورت خود را بپوشد بی ‏نیاز باشد و مردان از زنان متمایز باشند.

و اینکه دندان جلویى را تیز قرار داده، تا با آن ببرد و دندان کرسى را پهن قرار داده تا با آن خورد کند و دندان ناب را بلند قرار داده و آن ستونى در میانست و دندانهاى پیشین و دندانهاى کرسى را از هم جدا می ‏کند.

و اینکه دو کف دست را بدون مو قرار داده، براى آن است که لمس به وسیله آنها انجام می ‏گیرد و اگر مو داشت انسان نمی ‏توانست به خوبى لمس کند.

و اینکه مو و ناخن روح ندارند، براى آن است که بلند شدن آنها بد و کوتاه کردن آنها پسندیده است و اگر روح داشتند موقع کوتاه کردن‏ انسان احساس درد می ‏کرد.

و اینکه قلب مانند دانه صنوبر است، براى آن است که قلب آویخته است و سر آن نازک است تا داخل ریه باشد و از هواى داخل آن استفاده کند و مغز سر از حرارت آن دچار صدمه نشود.

و اینکه ریه را به دو قطعه کرده، براى آن است که قلب در جوف آن قرار گیرد و با حرکت آن استراحت کند.

و اینکه کبد را به شکل برآمده، قرار داده براى آن است که بر معده سنگینى کند و به آن فشار آورد تا بخارهاى آن خارج شود.

و اینکه کلیه را مانند لوبیا قرار داده، براى آن است که محل ریزش منى نقطه به نقطه در آن قرار دارد و اگر دایره‏اى یا مربع بود، نقطه ‏ها به هم وصل می ‏شد و مرد از خروج آن احساس لذت نمی ‏کرد. چون منى از فقرات کمر به کلیه می ‏ریزد و آن با قبض و بسط خود آن را به مثانه پرتاب می ‏کند. همان گونه که تیر از کمان پرتاب می ‏شود.

و اینکه خمى زانو را به طرف پشت قرار داده، براى آن است که انسان به طرف جلو حرکت می ‏کند و باید تعادل داشته باشد و اگر این طور نبود در راه رفتن سقوط مى‏کرد.

و اینکه کف پا را منحنى قرار داده براى آن است که اگر همه کف بر زمین واقع می ‏شد به سنگینى سنگ آسیاب می ‏شد.

مرد هندى گفت: این همه علوم از کجا براى تو حاصل شده است؟

امام فرمود: آن را از پدرانم و آنها از رسول خدا و او از جبرئیل و او از خداوندى که جسم و روح را آفرید، آموخته ‏ام.

مرد هندى گفت: راست گفتى و من شهادت می ‏دهم که خدایى جز اللَّه نیست و محمد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم پیامبر خدا و بنده اوست و تو دانشمندترین فرد زمان خود هستى.

طب النبى(ص) و طب الصادق(ع)، روش تندرستى در اسلام، ص ۷۲ به نقل از بحار الانوار ج ۱۴، ص ۴۷۸ و کشف الاخطار

 

اساس داروهای جهان

رسول اکرم (ص) فرمود : همانا مادران چهارند اساس داروها و اساس ادبها و اساس عبادتها و اساس آرزوها ، اما اساس تمام داروها کم خوردن است و امام اساس جمیع ادبها کم گفتن است و اما اساس تمام عبادتها کمی گناهانست و اما اساس آرزوها صبر است. رسول خدا (ص) فرمود : اما زینت بدن کم خوردن و کم خُفتن و کم گفتن است. برترین شما در منزلت نزد خدا گرسنه ترین شما و با فکرترین شما است هرکس خدا را بشناسد و او را بزرگ شمارد ، ذهن خود را از سخن باطل نگه میدارد و شکم خود را از پُر خوردن غذا حفظ میکند و نفس خود را به روزه و نماز وادار کند.

 راهنمای بهشت ( از تالیفات حجت الاسلام و المسلمین سید محمد تقی مقدم ) جلد ۱ صفحه ۲۰۷ الی ۲۱۲

رسول خدا (ص) فرمود : در مسواک زدن دوازده خاصیت است : پاک کننده دهان است و موجب رضای خداوند و دندانها را سفید میکند و چرک دندان را میبرد و بلغم را میکاهد و خوراک را گوارا سازد و پاداش کارهای نیک را چند برابر نماید و به سنت پیغمبر رفتار شده است و فرشتگان به هنگام مسواک کردن حاضر شوند و لثه را محکم سازد و گذرگاهش از رهگذر قرآن است و دو رکعت با مسواک نماز گذاردن خدا را خوشتر آید از هفتاد رکعت بدون مسواک.

خصال شیخ صدوق جلد ۲ صفحه ۵۶۷

امام صادق (ع) فرمود : در مسواک زدن دوازده خاصیت است : از روش پیغمبر است و پاک کننده دهان و روشنی بخش چشم و خدای رحمان را خشنود سازد و دندانها را سفید کند و چرک دندان را ببرد و لثه را محکم کند و خوراک را گوارا می نماید و بلغم را میبرد و حافظه را زیاد کند و به کارهای نیک به خاطر مسواک چند برابر پاداش داده شود و فرشتگان با آن خوشحال شوند.

خصال شیخ صدوق جلد ۲ صفحه ۵۶۷

رسول خدا (ص) در وصیتی به علی بن ابیطالب فرمود : یا علی مسواک زدن از شیوه من است و آن پاک کننده دهان است.  خصال شیخ صدوق جلد ۲ صفحه ۵۶۷

اهمیت بهداشت

رسول خدا (ص) فرمود : خداوند پاک و پاکیزه است و پاکیزگی را دوست دوست دارد ، تمیز است و تمیزی را دوست دارد.

میزان الحکمة جلد ۴ صفحه ۳۳۰۲ حدیث ۲۰۳۱۴


امام رضا (ع) : پاکیزگی از اخلاق پیامبران است. 

تحف العقول صفحه ۴۴۲

پیامبر گرامی اسلام (ص) امت خود را به پاکیزگی تشویق و ترغیب میکرد .

مستدرک الوسائل جلد ۱۶ صفحه ۳۱۹ حدیث ۳۴۶۸

رسول خدا (ص) فرمود : خلال کنید ( خلال کردن یعنی : تمیز کردن دندان از آنچه لا به لای آن می ماند ) ، زیرا خلال کردن از نظافت است و نظافت از ایمان و مومن با ایمان در بهشت خواهد بود.

مستدرک الوسائل جلد ۱۶ صفحه ۳۱۹ حدیث ۳۴۶۸

امیرمومنان حضرت علی بن ابی طالب (ع) میفرمایند : کسی که دوست دارد ، خیر و برکت خانه اش زیاد شود ، هنگام غذا دستهای خود را بشوید. 

روضة الواعظین صفحه ۳۰۶

امام صادق (ع) فرمود : دست های خود را قبل از غذا و بعد از آن بشویید ، زیرا این کار فقر را از بین میبرد و عمر انسان را زیاد میکند( به علت رعایت بهداشت عمر انسان زیاد میشود )

وسائل الشیعه جلد ۱۶ صفحه ۵۷۳ حدیث ۱۰

 

نمونه هایی از توصیه های بهداشتی

حضرت محمد (ص) فرمودند : حریم خانه های خودتان را جارو کنید و همانند یهودیان نباشید. 

وسائل الشیعه جلد ۳ صفحه ۵۷۱ حدیث ۴

مولا علی (ع) فرمودند : در ظرفی که ترک دارد و طرف دستگیره ظرف آب نخورید زیرا شیطان ( میکرب ) روی دستگیره و قسمت شکافته و ترک دار مستقر میشود. 

کافی جلد ۶ صفحه ۳۸۵ حدیث ۵

امام صادق (ع) فرمودند : جبرئیل  دستور  مسواک و خلال و حجامت را برای پیامبر خدا (ص) آورد. 

کافی جلد ۶ صفحه ۳۷۶ حدیث ۲

حضرت محمد (ص) فرمودند : مسواک زدن دوازده فایده دارد : ۱٫دهان را پاکیزه میکند۲٫موجب خشنودی پروردگار میشود۳٫دندانها را سفید میکند۴٫مانع پوسیدگی دندان میشود۵٫بلغم را کم میکند۶٫غذا را لذیذ میسازد۷٫حسنات را دو برابر میکند۸٫با آن به سنت پیامبر عمل میشود۹٫ملائکه نزد او حاضر میشوند۱۰٫لثه را محکم میکند۱۱٫از گذرگاه مسواک ( دهان ) قرآن عبور میکند۱۲٫دو رکعت نماز با مسواک پیش خدا محبوبتر است از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک. 

روضة الواعظین صفحه ۳۰۸

امام صادق (ع) فرمودند : کوتاه کردن ناخنها و گرفتن سبیل در هر جمعه انسان را از جذام ایمن میگرداند.

روضة الواعظین صفحه ۳۰۸

آداب غذا خوردن به صورت صحیح

رسول خدا (ص) فرمودند : هنگامی که احساس گرسنگی کردی بخور و هنوز که اشتها داری از خوردن دست بکش.

بحارالانوار جلد ۶۲ حدیث ۲۹۰

امام صادق (ع) فرمودند : خوردن در حال سیری موجب مرض پیسی خواهد شد. 

کافی جلد ۶ صفحه ۲۶۹ حدیث ۷

امام صادق (ع) : خداوند از پرخوری بیزار است. و فرمود انسان ناچار باید غذا بخورد تا سرپا باشد ، پس هنگامی که شخص غذا میخورد ، یک سوم شکم را برای غذا در نظر بگیرد و یک سوم آنرا برای آشامیدنیها نگه دارد و یک سوم آنرا هم برای نفس کشیدن خالی بگذارد ، و بعد فرمود : همانند خوکها که برای ذبح چاق میشوند ، شما چاق نشوید.

کافی جلد ۶ صفحه ۲۶۹ حدیث ۹

آثار کم خوری

امام صادق (ع) : کم خوری در همه حال و پیش همه ملتها پسندیده است ، زیرا مصلحت درون و برون انسان در آن است. 

مستدرک الوسائل جلد ۱۶ صفحه ۲۱۱ حدیث ۱۲

رسول خدا (ص) : خود را به طور کامل سیر نکنید ، زیرا نور معرفت در قلبهای شما خاموش میگردد.

مستدرک الوسائل جلد ۱۶ صفحه ۲۱۸ حدیث ۱۲

اندرون از طعام خالی دار

                                                     تا در آن نور معرفت بینی

تهی از حکمت به علت آن

                                                       که پری از طعام ، تا بینی

علی (ع) : کم خوری ، کرامت انسان را بیشتر و تندرستی اش را طولانی تر میسازد.

مستدرک الوسائل جلد ۱۶ صفحه ۲۱۴ حدیث ۱۹

امام صادق (ع) : شکم از خوردن طغیان میکند ، و نزدیکترین حالات انسان به خدا هنگامی است که شکمش سبک باشد و منفورترین حالت انسان نزد خدا وقتی است که شکمش پُر باشد.

کافی جلد ۶ صفحه ۲۶۹ حدیث ۴

آثار پرخوری

امام صادق (ع) : ریشه همه بیماریها و دردها پرخوری است ، جز تب کردن که گاهی بی سبب به انسان میرسد. 

کافی جلد ۶ صفحه ۲۶۹ حدیث ۸

پیامبر اکرم (ص) فرمودند : از پرخوری بپرهیزید ، چون بدن را تباه میکند ، بیماری پدید میآورد و سست کننده از عبادت است.

مستدرک الوسائل جلد ۱۶ صفحه ۲۱۰ حدیث ۶

امام صادق (ع) فرمودند : تباهی بدن در پرخوری است ، تباهی زراعت در اثر ارتکاب گناهان است ، و تباهی شناخت در درود نفرستادن بر بهترین انسانها یعنی پیامبر (ص) است.

مستدرک الوسائل جلد ۱۶ صفحه ۲۱۳

رسول خدا (ص) فرمود : خداوند عزیز و جلیل شب معراج فرمود : ای احمد ! نسبت به دنیا و اهل آن خشمگین باش ، و آخرت و اهلش را دوست بدار.پیامبر گفت : پروردگار ! اهل دنیا و اهل آخرت کیانند ؟ خداوند فرمود : اهل دنیا کسی است که پُر خور ، پُر خنده ، پُر خواب ، و پُر خشم باشد.

مستدرک الوسائل جلد ۱۶ صفحه ۲۱۲ حدیث ۱۳
 



دسته بندي: مذهبی,گنجینه احادیث,
برچسب ها : احاديث از قران , احاديث از ائمه وقران , احاديث از ائمه , حاديث از ائمه اطهار , احاديث ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی